tisdag 22 november 2011

Doftar ljuvligt...


Nu har hyacinterna slagit ut och sprider en underbar doft i köket...

Brukar hinna med några omgångar hyacinter innan julen är över. De blommar ju över så fort..


Spar alltid lökarna för att jag tänker att jag ska gräva ner dem ute i rabatten till våren. Oftast glömmer jag bort det, men i somras fick fjolårets hyacinter komma ner i jorden, få se om de vill blomma nästa år?

Hur brukar ni göra - gräver ni ner de gamla hyacintlökarna i rabatten?

Kramen Jenny

10 kommentarer:

Hammarsbacken sa...

Ja, hyacinter doftar underbart. Den doften hör verkligen till julen. Jag brukar inte gräva ner hyacinterna. Är för lat... Ha det bra. Kram Sonja.

Tina sa...

Uj, det där är jag dålig på..
Syrran har blomsterbutik så det är så lätt och hämta nya, är nog lite lat jag också..

kram

Vintage House sa...

Hej
Åh de doftar ljuvlig:)
tyvärr grävs inga ner ...
kram
sandra

Lisa sa...

Hej söta..Näpp isste inte ens att man kunde gräva ner dom ute sen, så tack för de. Jag ska hem imorgon och störta in på en blomsterbutik och köpa massor av vita hyacinter. Längtar sååå. Fint du har ..

Kram Lisa

Villa Tallbacka´s Home sa...

Hej goa du!

Vill börja med att tacka för goa kommentarer!
Visst doftar de ljuvligt! Blir bara vita här, hm undra på varför!?:))(ler)
Ne jag spar dem aldrig, de får avsluta i papperskorgen, fast man kanske borde!? Får nog pröva och se om jag fixart!

Kramen från mig på Tallbacka

zockervadd sa...

Måste ta och köpa mig ett par jag med, riktigt underbar juledoft, kan behövas nu när man inte har nån snö och julstämning;-)

Kram Jenny

Unknown sa...

Ja, jag brukar alltid gräva ner dem och de växer så fint på vårkanten sedan.





Hihihihihihi....

Kram

Rapport till Vänfors sa...

Självklart gräver jag ner dom, precis som påsk och pingstliljor.
Hyacinterna brukar komma men lite svagare än när jag köpt dom.
Låt samtliga sorter vissna ned med blasten kvar (näringen i bladen går tillbaka ner i löken för att ge kraft till nästa blommning) och plantera sen (hyacinterna planteras naturligtvis när tjälen gått ur jorden).
Kram Annika

Vi i Villa Ville kulla sa...

Javisst luktar dom helt underbart dom ljuvliga hyacinterna!!!
Kram Lotta

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Sniff, sniff... jo, doften känns ända hit! =) Älskar doften av hyacinter.
Jag gör precis som du med hyacintlökarna - sparar dem och glömmer dem, alltså! =) Vet inte hur många år jag sparat men aldrig kommer de ner i jorden. Du får rapportera om dina kommer upp i vår!

kram kram